مقالات

بهترین مرکز تعویض روغن ماشین‌های خارجی در گنبد

تعویض روغن ماشین‌های خارجی در گنبد

تعویض روغن ماشین‌های خارجی در گنبد؛ نجات موتور میلیاردی از روغن‌های تقلبی

بذارید همین اول کار یه اعترافی بکنم. داشتن یک ماشین خارجی توی شهری مثل گنبد کاووس، با اون گرمای عجیب تابستون و گرد و غباری که گاهی هوا رو پر می‌کنه، هم لذت‌بخشه و هم یه دردسر شیرین.

لذت‌بخشه چون سواری نرم و کولر عالی داری؛ دردسره چون همیشه ته دلت میلرزه که «نکنه ببرم یه جا روغنش رو عوض کنن، یه چیز تقلبی بریزن تو موتور و فردا صبح با چراغ چک روشن بیدار شم؟»

حق هم داری. وقتی قیمت یک سانتافه، اسپورتیج، یا حتی این چینی‌های جدید مثل تیگو ۸ و فیدیلیتی سر به فلک کشیده، دیگه «تعویض روغن» یک کار ساده نیست؛ حکم بیمه عمر برای سرمایه‌ت رو داره.

من اینجام تا بدون تعارف و قلمبه سلمبه حرف زدن، دقیقا بهت بگم توی موتور ماشینت چی میگذره و چرا اگه ساکن گنبدی، باید توی انتخاب اتوسرویس‌ت وسواس به خرج بدی.

چرا موتور ماشین‌های خارجی اینقدر لوس و حساسن؟

شاید پیش خودت بگی «بابا روغن روغنه دیگه! چه فرقی میکنه؟»
بذار ساده بگم: نه، اصلا اینطور نیست.
ماشین‌های قدیمی‌تر (مثل همون پژو و سمندهای خودمون) موتورهایی داشتن که با تلورانس بالا ساخته شده بودن. یعنی قطعات موتور فاصله‌ی بیشتری از هم داشتن و یه روغن معمولی هم می‌تونست کارشون رو راه بندازه. اما داستان ماشین‌های خارجی امروزی، داستان جراحی مغز و اعصابه.

توی موتور یک هیوندای سوناتا یا یک جک S5 توربو، قطعات با فاصله‌هایی در حد میکرون کنار هم دارن حرکت می‌کنن. سیستم‌هایی مثل CVVT (زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها) با فشار روغن کار می‌کنن. حالا فرض کن روغن نامناسب یا کثیف باشه؛ این مجراهای ریز کیپ میشن، سوپاپ‌ها درست باز و بسته نمیشن و ماشینت لش میشه، مصرف سوختت میره بالا و در بدترین حالت، یاتاقان میزنی.

پس وقتی میگیم تعویض روغن ماشین‌های خارجی در گنبد نیاز به تخصص داره، منظورمون دقیقاً شناخت همین تکنولوژی‌هاست. ما اینجا با «روغن فله‌ای» و «هرچی ارزون‌تر بهتر» نمی‌تونیم با موتورهای GDI و توربو شوخی کنیم.

کابوس توربوشارژرها: قاتل خاموش در خیابان‌های گنبد

اگه ماشینت توربو داره (که اکثر ماشین‌های چینی جدید و خیلی از کره‌ای‌ها و آلمانی‌ها دارن)، این قسمت رو دو بار بخون.
توربوشارژر یه قطعه‌ست که با دور موتور بسیار بالا (گاهی تا ۲۰۰ هزار دور در دقیقه!) می‌چرخه و به شدت داغ میشه. تنها چیزی که این قطعه رو زنده نگه میداره، یک لایه نازک از روغنه.

حالا فرض کن تو گرمای ظهر گنبد داری رانندگی می‌کنی، توربو داغه داغه. اگه روغنی که استفاده کردی کیفیت پایین داشته باشه یا دیر عوضش کرده باشی، به محض اینکه ماشین رو خاموش می‌کنی، اون روغن باقی‌مونده توی توربو تبدیل میشه به «کُک» یا همون ذغال سنگ خودمون. این ذرات ریز مثل سمباده عمل می‌کنن و شفت توربو رو می‌تراشن.

نتیجه؟ بعد از چند ماه توربو به زوزه کشیدن میفته و یه خرج سنگین چند ده میلیونی میذاره رو دستت. ما توی اتوسرویس‌مون برای ماشین‌های توربو، وسواس عجیبی روی عدد شاخص گرانروی و استاندارد API داریم. مثلا برای توربو حتما باید از روغن‌های فول سنتتیک با استاندارد SN یا SP استفاده بشه، نه کمتر.

تعویض روغن ماشین‌های خارجی در گنبد

تعویض روغن ماشین‌های خارجی در گنبد

معمای روغن‌های تقلبی: چطور سرمون کلاه نره؟

این دردناک‌ترین بخش ماجراست. متاسفانه بازار پر شده از قوطی‌های رنگارنگ با برندهای معروف مثل تویوتا جنیون، هیوندای موبیس، کاسترول و لیکومولی که توشون روغن سوخته تصفیه شده پر کردن!
ظاهر قوطی مو نمیزنه با اصل، ولی محتواش سمه.

تشخیص این روغن‌ها برای شما که مصرف‌کننده‌ای تقریباً غیرممکنه. حتی بارکدها رو هم کپی می‌کنن. پس چاره چیه؟
چاره فقط «اعتماد به فروشنده و مجری کاره».
من توی مجموعه‌ی خودمون در گنبد، یه قانون نانوشته دارم: «اگه شک دارم، نمیارم.» ما تمام روغن‌ها رو یا مستقیماً از واردکننده اصلی می‌گیریم یا از نمایندگی‌هایی که سال‌هاست امتحانشون رو پس دادن.

وقتی مشتری میاد، قوطی روغن رو جلوش باز می‌کنیم، پلمپش رو چک می‌کنیم و حتی اگر بخواد، پوکه خالی رو به خودش میدیم. شفافیت، تنها راه مقابله با این بازاره.

داستان گیربکس‌های اتوماتیک: تعویض با دستگاه یا دستی؟

خیلی‌ها میان پیش ما و میگن: «فلانی، روغن گیربکس رو همونجوری که روغن موتور رو عوض می‌کنی، خالی کن و بریز دیگه.»
این اشتباه بزرگیه.
گیربکس‌های اتوماتیک (چه AT، چه CVT و چه دوکلاچه DCT) ساختار پیچیده‌ای دارن. وقتی پیچ تخلیه زیر گیربکس رو باز می‌کنی، فقط حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد روغن تخلیه میشه. بقیه‌ش چی؟ بقیه‌ش توی توربین (Torque Converter) و مجراهای ساعت گیربکس گیر کرده.

حالا اگه روغن نو بریزی روی اون روغن‌های کهنه، عملاً روغن نو رو خراب کردی.
ما برای تعویض روغن ماشین‌های خارجی در گنبد، از دستگاه‌های تمام اتوماتیک استفاده می‌کنیم. این دستگاه‌ها به سیستم خنک‌کننده گیربکس وصل میشن و با فشار، روغن کهنه رو کامل می‌کشن بیرون و همزمان روغن نو رو جایگزین می‌کنن. به این کار میگن «فلاشینگ» (Flushing).

نتیجه‌ش چیه؟

  • تقه‌های گیربکس از بین میره.
  • شتاب ماشین برمی‌گرده.
  • عمر گیربکس دو برابر میشه.
    مخصوصا توی ترافیک‌های شهری گنبد که هی ترمز می‌گیری و دنده عوض میشه، سلامت روغن گیربکس از نون شب واجب‌تره.
تعویض روغن ماشین‌های خارجی در گنبد

تعویض روغن ماشین‌های خارجی در گنبد

سرویس ماشین‌های چینی: تیگو، جک، هایما

یه باور غلط هست که میگه: «ماشین چینیه دیگه، روغن ایرانی معمولی بریز توش.»
اتفاقا برعکس! موتور ماشین‌های چینی جدید (چری، مدیران خودرو، کرمان موتور) اکثراً کپی‌برداری شده از موتورهای پیشرفته میتسوبیشی یا برندهای اروپاییه و همشون هم سیستم توربو دارن. این موتورها به شدت گرما تولید می‌کنن و به شدت به کیفیت روغن حساسن.

مثلاً برای تیگو ۸ پرو یا فونیکس، شما نمی‌تونی هر روغنی بریزی. حتماً باید گرید و ویسکوزیته دقیقی که دفترچه گفته رعایت بشه. استفاده از روغن ۱۰W40 برای ماشینی که باید 5W30 یا 0W20 توش ریخت، یعنی خودکشی تدریجی موتور. صدای موتور در هوای سرد اول صبح درمیاد و اویل پمپ نمی‌تونه سریع روغن رو به بالا برسونه.

ما اینجا دیتابیس کاملی از تمام خودروهای چینی بازار داریم. وقتی با فیدیلیتی یا دیگنیتی میای پیش ما، نیازی نیست خودت بدونی چه روغنی لازمه؛ ما طبق دستورالعمل کمپانی مادر (نه حرف مکانیک سر کوچه) سرویس رو انجام میدیم.

فیلتر روغن: قطعه‌ی ۵۰ هزار تومنی که موتور ۵۰ میلیونی رو نجات میده

شاید باورت نشه، ولی اهمیت فیلتر روغن از خود روغن کمتر نیست.
فیلترهای تقلبی کاغذهای بی‌کیفیتی دارن که:

  1. خیلی زود پاره میشن و آشغال‌ها رو ول می‌کنن تو موتور.
  2. یا اونقدر متراکم هستن که فشار روغن رو می‌گیرن و روغن به بالای موتور نمیرسه.

ما توی سرویس‌هامون فقط از فیلترهای اورجینال یا برندهای معتبر کره‌ای و ژاپنی استفاده می‌کنیم. یه فیلتر خوب باید سوپاپ اطمینان داشته باشه تا اگه یه وقت فیلتر گرفت، راه روغن بسته نشه. خیلی از فیلترهای ارزون بازار این سوپاپ رو ندارن یا دکوریه!

 

چرا رانندگان گنبدی ما را انتخاب می‌کنند؟ (و چرا شما باید بیایید؟)

ببینید، توی شهر گنبد اتوسرویس زیاده. همکاران خوب هم کم نداریم. اما چرا ما ادعا می‌کنیم که بهترین مرکز تعویض روغن ماشین‌های خارجی در گنبد هستیم؟
چون ما فقط روغن عوض نمی‌کنیم؛ ما ماشین شما رو «چکاپ» می‌کنیم.

وقتی ماشینت رو میاری اینجا، این اتفاق‌ها میفته:

  1. مشاوره واقعی: اول می‌پرسیم چقدر راه رفتی؟ کجاها رانندگی می‌کنی؟ پرگاز میری یا آروم؟ بر اساس رانندگی تو، روغن مناسب رو پیشنهاد میدیم.
  2. تکنولوژی روز: ساکشن روغن ما از نوع بادی نیست که ته کارتل آشغال بمونه؛ ساکشن‌های برقی قدرتمند داریم. دستگاه تعویض روغن گیربکس و ترمز و هیدرولیک هم که جای خود داره.
  3. چک‌لیست رایگان: وقتی روغن عوض میشه، ما باد لاستیک‌ها، سطح آب رادیاتور، روغن ترمز، فیلتر کابین و هوا، و حتی سلامت تسمه‌ها رو بصورت چشمی چک می‌کنیم. اگه مشکلی باشه، قبل از اینکه تو جاده بمونی بهت میگیم.
  4. فضای انتظار: قرار نیست توی گرما و بوی روغن بایستی. یه فضای تمیز داریم که می‌تونی بشینی، چای بخوری و با دوربین مراحل کار رو روی ماشینت ببینی.

زمان طلایی تعویض روغن در آب و هوای گنبد

یه نکته کنکوری بگم و تمام.
توی دفترچه ماشینت شاید نوشته باشه هر ۱۰ هزار کیلومتر یا ۱۵ هزار کیلومتر روغن عوض کن. اما اون عدد برای شرایط «نرمال» نوشته شده. شرایط نرمال یعنی هوای ۲۰ درجه، بدون ترافیک، بدون گرد و خاک.

آیا گنبد اینجوریه؟

  • تابستون‌ها دما میره بالای ۴۰ درجه.
  • ترافیک داخل شهر کم نیست.
  • ماشینت رو زیاد درجا روشن میذاری (برای کولر).

اینا یعنی «شرایط سخت». توی شرایط سخت، عمر روغن نصف میشه.
توصیه برادرانه من به شما اینه: اگه روغن ایرانی باکیفیت می‌ریزی، روی ۵۰۰۰ کیلومتر عوض کن. اگه روغن خارجی اصلی (مثل ادینول، لیکومولی، هیوندای اکستیر) می‌ریزی، روی ۷۰۰۰ تا ۸۰۰۰ کیلومتر بیا پیش ما. نذار برسه به ۱۰ هزارتا. اون لجن‌هایی که ته موتور جمع میشه، با هیچ فلشی پاک نمیشه.

 

سوالات متداولی که مشتریان از ما می‌پرسند

۱. آیا استفاده از مکمل روغن (Additives) رو پیشنهاد می‌کنید؟
راستش رو بگم؟ اگه روغن موتور باکیفیت و اصلی (SN/SP) بریزید، خودش تمام افزودنی‌های لازم رو داره. مکمل‌های متفرقه گاهی فرمول شیمیایی روغن رو بهم می‌ریزن و باعث رسوب میشن. مگر در موارد خاص و با مشورت کارشناس، پولتون رو دور نریزید.

۲. هزینه تعویض روغن سانتافه یا اپتیما چقدر میشه؟
قیمت‌ها به خاطر نوسان دلار متغیره، اما ما همیشه سعی کردیم منصفانه‌ترین قیمت رو برای جنس «اصلی» بگیریم. ارزون فروختن جنس تقلبی هنر نیست. برای قیمت دقیق می‌تونید همین الان تماس بگیرید.

۳. روغن ۱۰W40 بریزم یا ۵W30؟
این حیاتی‌ترین سواله! ۹۰٪ ماشین‌های کره‌ای و ژاپنی مدل ۲۰۱۱ به بالا، باید ۵W30 یا حتی 5W20 استفاده کنن. ۱۰W40 برای این موتورها ضخیمه و توی استارت سرد (Cold Start) به موتور آسیب میزنه و صدای تایپیت‌ها رو در میاره. حتماً به درب روغن موتور یا دفترچه نگاه کنید، یا از ما بپرسید.

حرف آخر: ماشینت رو دست هرکسی نسپار

دوست من، ماشین خارجی سوار شدن توی ایران هزینه داره، قبول. اما هزینه نگهداری خیلی کمتر از هزینه تعمیره. یک بار تعویض روغن اصولی در سال، خیلی ارزون‌تر از باز کردن موتور و تراشکاری سرسیلندره.

ما در مجموعه‌ی اتوسرویس [نام مجموعه شما] در گنبد کاووس، دور هم جمع شدیم تا خیال شما راحت باشه. تخصص ما، ماشین‌های وارداتی و مدرنه. ما زبان ماشین شما رو می‌فهمیم.

اگه صدای موتورت تغییر کرده، اگه حس می‌کنی ماشینت شتاب نداره، یا صرفاً وقت سرویس دوره‌ایت رسیده، همین الان یه زنگ به ما بزن یا مستقیم تشریف بیار. یه فنجون چای مهمون ما باش، تا ما قلب تپنده ماشینت رو مثل روز اولش کنیم.

منتظر دیدار شما و خودروی ارزشمندتان هستیم.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
بازگشت بە لیست